6. Somatisk undersøgelse
Under en udredning laves der ofte en somatisk, dvs. fysisk, undersøgelse af barnet, for at udelukke, at noget fysisk kan være årsag til barnets vanskeligheder. Til den somatiske undersøgelse kigger vi bl.a. på blodtryk, puls og lytter på hjerte og lunger. Undersøgelsen er også vigtig, hvis barnet evt. skal opstartes i medicin efter udredningen.
7. Konference, hvor børnepsykiater og børnepsykolog mødes for at tale om resultatet af udredningen
Når man har indsamlet den nødvendige viden, barnet er testet færdigt, og vi har modtaget relevante skemaer og udtalelser fra skolen, mødes de fagpersoner, der har været med til udredningen, for at gennemgå det, de har set og hørt under udredningen. Det er til konferencen, at man samler trådene og vurderer, om barnet har en diagnose. I Hugos tilfælde var vi ikke i tvivl om, at han havde ADHD.
I de tilfælde, hvor vi er i tvivl, fordi noget peger i hver sin retning, vil vi altid forfølge dette spor. Det kan f.eks. være, hvis skolen ser noget andet end forældrene gør, og i sådanne tilfælde ville vi f.eks. besøge skolen for at observere barnet.
8. Tilbagemelding og ADHD-diagnose
I Hugos tilfælde delte vi tilbagemeldingen op, så forældrene kom ind til mig først og fik en tilbagemelding, mens Hugo sad i venteværelset med en bedsteforælder. Bagefter fik Hugo samme tilbagemelding i et sprog, som var tilpasset ham.
Ud over at få beskeden om, at Hugo havde ADHD – en tilbagemelding, som jo ikke kom bag på forældrene – gennemgik vi også den skriftlige erklæring, som forældrene fik med, og som beskriver forløbet og diagnosen. Erklæringen er et vigtigt redskab, som forældre kan tage med til kommunen, hvis der skal planlægges hjælp og støtte til barnet.
Til slut fik forældrene og Hugo det, vi kalder psykoedukation, hvor vi fortalte dem om diagnosen, og hvad det betyder at have et barn med ADHD. Psykoedukation er vigtigt, for det klæder forældre på til at give barnet den nødvendige støtte i sit nærmeste miljø. Alt efter alder vil barnet også kunne have glæde af at få noget selvforståelse og viden om ADHD tilrettelagt efter barnets alder.
For Hugo kom hans udfordringer særligt til udtryk i skolen. Derfor aftalte vi at lave et netværksmøde med Hugos skole, den ansvarlige PPR-psykolog og en sagsbehandler fra kommunen, fordi det var nødvendigt at tale om, hvordan han bedst kunne støttes i klassen – eller om han skulle tilbydes andre rammer på f.eks. en specialskole. Andre gange vil muligheden for medicin blive berørt ved tilbagemeldingen.
Hvor lang tid tager en udredning for ADHD?
En udredning behøver ikke at strække sig over lang tid. I Hugos tilfælde varede udredningsforløbet en måneds tid. At det gik så hurtigt, skyldtes bl.a., at Hugos skole var hurtige til at komme med deres tilbagemelding.
Artiklen er skrevet ud fra interview med børne- og ungdomspsykiater Eva Westh Konge, 9. oktober 2020.