Ofte stillede spørgsmål
Hvad søger du svar på?
Jeg overvejer at blive patient og har spørgsmål
Kan jeg komme uden en henvisning?
Ja. I Aleris PP har både børn, unge og voksne mulighed for at henvende sig privat og booke tid hos vores psykologer og psykiatere uden en henvisning. Vi har ikke noget ydernummer, og du kan derfor ikke bruge en henvisning fra din læge hos os.
Hvad er jeres ventetid?
Vi bestræber os på at kunne tilbyde dig tider hurtigst muligt. Hos vores online psykologer kan du få hurtig hjælp 365 dage om året – typisk samme dag. Vi tilbyder også akutsamtaler for dig, der ikke kan vente.
Møder du os i klinikken, kan vi typisk tilbyde dig tid hos vores psykologer inden for en uge eller to. Hos vores psykiatere er ventetiden typisk lidt længere.
Hvor finder jeg Aleris PP’s afdelinger?
Vi har 8 afdelinger rundt om i landet – du kan finde vores afdelinger her. Vi tilbyder også online samtaler hos vores psykologer, så du sparer transporten. Er der ikke en afdeling tæt på dig, er der i mange tilfælde mulighed for at mødes med en af vores psykologer lokalt i dit nærområde. Ring til klinikken på 3637 2800 for at høre mere om mulighederne.
Kan jeg parkere hos Aleris PP?
Der er mulighed for parkering ved alle vores afdelinger. Enkelte steder kan der dog være betaling for at parkere. Du kan finde din afdeling og læse mere om parkeringsmulighederne her.
Hvad koster en psykiatrisk udredning?
Det afhænger af, hvad du skal udredes for. Vi tilbyder pakkepriser for udredning af ADHD og autisme. Udredning for øvrige tilstande aftales individuelt, og du betaler løbende for timeforbruget. Du kan se vores priser for voksne her og vores priser for børn og unge her. Bemærk, at alle udredninger i Aleris PP starter med en indledende samtale, hvor vi hjælper med at vurdere, om en udredning er det rette tilbud for dig.
Kan jeg få tilskud gennem Sygeforsikringen ”danmark”?
Du kan få tilskud til terapi hos autoriserede psykologer efter gældende regler, uanset om du er medlem af gruppe 1, 2 eller 5. Husk at oplyse, at du er medlem af Sygeforsikringen "danmark", når du booker din tid i Aleris PP. Du kan kontakte Sygeforsikringen "danmark" for yderligere oplysninger om tilskud og dækning.
Dækker min forsikring?
Har du en sundhedsforsikring, kan du i mange tilfælde få tilskud til udredning eller behandling i Aleris PP. Du kan også have andre forsikringer, der kan benyttes. Vi anbefaler, at du kontakter dit pensions- eller forsikringsselskab for at høre om mulighederne for dækning. Du kan også kontakte klinikken for at få svar på dine spørgsmål og booke tid til en samtale.
Kan jeg bruge en udredning fra Aleris PP i det offentlige?
Ja. Vi følger Sundhedsstyrelsens retningslinjer og god praksis for udredning og behandling, og du kan derfor bruge en udredning fra os, hvis du bliver viderehenvist til behandling i det offentlige. Bemærk dog, at du ofte vil blive inviteret til en udredende samtale, før du kan starte i behandling i det offentlige. Her gennemgår behandleren dine symptomer og vurderer resultaterne af udredningen for at kunne tilrettelægge den bedste behandling for dig.
Kan jeg få medicinsk behandling hos Aleris PP, hvis jeg er udredt et andet sted?
Er du udredt i Aleris PP, har du altid mulighed for at overgå direkte til medicinsk behandling hos en af vores psykiatere. Er du udredt andre steder, skal du først have en indledende samtale hos en af vores psykiatere, hvor vi vurderer, om vi kan opstarte medicinsk behandling på baggrund af den udredning, du kommer med. Af og til ser vi desværre udredninger, der ikke lever op til vores kvalitetskrav, og hvor vi må gentage dele eller hele udredningen, før vi kan tilbyde opfølgende medicinsk behandling.
Hvad er forskellen på en psykolog og en psykiater?
En psykolog er ekspert i at hjælpe os med vores følelser, tanker og adfærd gennem samtale og terapi og udvikle gode mestringsstrategier. Derudover har alle vores psykologer specialviden om psykiatri, og mange er uddannet i at teste og udrede for psykiatriske lidelser i tæt samarbejde med vores psykiatere. Psykiatere er læger, der specialiserer sig i mental sundhed. De bruger deres medicinske viden og ekspertise til at afklare, hvad der er på spil, og finde de bedste behandlingsmuligheder for os. Psykiatere kan stille en diagnose og ordinere medicin, hvis det er nødvendigt.
Begge fagfolk spiller en vigtig rolle i vores mentale helbred, og det giver rigtig god mening at kombinere deres indsats. I Aleris PP arbejder psykologer og psykiatere tæt sammen på både voksen- og børneområdet. For dig som patient betyder det, at vi kan tilbyde den mest effektive behandling, uanset om du kommer med lettere eller mere alvorlig mental mistrivsel. Når du kontakter os, hjælper vi med at vurdere, om du skal se en psykolog eller en psykiater.
Jeg er allerede patient og har spørgsmål
Hvordan logger jeg ind på Aleris Online?
Din onlinesamtale hos en psykolog i Aleris PP foregår via Aleris Online. Her kan du også få et overblik over dine onlineaftaler. Klik her for at se en guide til, hvordan du logger på Aleris Online.
Hvordan uploader jeg dokumenter til klinikken?
Du har mulighed for at dele dine dokumenter med os inden en aftale. Det kan fx være en betalingsgaranti, et EKG eller anden relevant information. Upload dine dokumenter nemt og sikkert ved at logge på online.aleris.dk eller benytte vores app. Du finder en guide til upload her.
Hvordan fornyr jeg recepter?
Er du patient i Aleris PP, og har du fået ordineret medicin af din behandler, har du mulighed for at anmode om receptfornyelse ved at ringe til den afdeling, du er tilknyttet. Bemærk, at recepter kan fornys uden beregning op til to gange mellem konsultationer. Herefter skal der bookes tid til en ny konsultation.
Hvordan kontakter jeg min behandler mellem konsultationer?
Har du spørgsmål, eller har du brug for at komme i kontakt med klinikken, er du velkommen til at ringe til kundeservice i vores åbningstid. Hvis det viser sig, at du skal tale direkte med en af vores behandlere, vil kundeservice bede den rigtige fagperson ringe dig op. Du kan typisk forvente at blive kontaktet inden for højst 4 hverdage.
Vær opmærksom på at statusattester, medicinbreve , fornyelse af recepter ud over to gange, mv. kræver, at der bookes tid i behandlerens kalender.
Er medicinbehandling inkluderet i min udredning?
Nej, prisen for en udredning dækker de nødvendige tests og undersøgelser samt en tilbagemelding på resultatet af udredningen. Efterfølgende behandling med medicin er ikke inkluderet i udredningsprisen. Efter udredningen har du altid mulighed for at blive i Aleris PP og få hjælp til mestring, behandling og medicin.
Hvorfor står der, at en session varer op til 45 minutter, når jeg kun har været inde i halv time?
Vi medregner tid til forberedelse, journalskrivning og konference mellem faggrupperne samt evt. bestilling af prøver eller justering af medicin i vores priser. Det betyder, at din session i nogle tilfælde kan være kortere end 45 minutter, fordi din behandler bruger tiden på nødvendig forberedelse eller opfølgning. Du er altid velkommen til at spørge din behandler om tidsforbruget.
Indberetter I diagnoser til Landspatientregisteret?
Ja, vi følger offentlige regler om registrering af udredte diagnoser på psykiatriske forløb. Hvis du får en diagnose som følge af en udredning hos os, indberetter vi den til Landspatientregisteret.