Navn:
Skriv medarbejderens navn i midten af en ramme. At navnet står indrammet med tydelige kanter, markerer, at der sættes grænser rundt om medarbejderen.
Arbejdstid:
Tal med medarbejderen om hans arbejdstider, og skriv dem ind i modellen, så det bliver tydeligt for jer begge, hvornår medarbejderen kommer og går, indtil I mødes igen.
Arbejdsopgaver:
Notér, hvilke arbejdsopgaver medarbejderen skal prioritere, så han ikke står med ansvaret for at vurdere, hvad der er vigtigst, og hvad der må vente.
Ansvar og forventninger:
Tal sammen om, hvilket ansvar medarbejderen forventes at tage i de udvalgte arbejdsopgaver. Notér gerne, hvem der har ansvar for hvad, så det bliver tydeligt for medarbejderen, hvornår han kan bede om hjælp, og hvem han skal gå til.
Opfølgning:
Bliv enige om, hvornår I mødes igen, og skriv det ind i modellen. Medarbejderen vil ofte være mere tryg ved at prøve arbejdsopgaver og -tider af, når han ved, hvornår I mødes igen og kan justere planen, hvis den bliver for udfordrende.
Med modellen kan I få det, der kan være svært at tale om og forholde sig til, ud af hovedet og ned på et stykke papir. Med modellen sikrer du, at du og din medarbejder taler om det samme og på samme måde, hver gang I mødes. Der vil være færre misforståelser og større åbenhed.
Tag ansvar
Når du som leder ikke tager de opfølgende samtaler, for eksempel fordi du ikke synes, det er nødvendigt, eller fordi du gerne vil signalere til medarbejderen, at du stoler på, at han selv har styr på det, gør du hverken medarbejderen eller dig selv en tjeneste. Tværtimod risikerer du at tabe det gode arbejde, du har lavet i forhold til forebyggelsen, på gulvet.
Ved at arbejde med en så konkret og simpel model som FAKTA-modellen kan du hjælpe medarbejderen med både at få skabt struktur, huske aftaler og få overblik. Og ved løbende at følge op håber du som leder ikke bare, at det går godt – du tager ansvar for det.